Hvad skal du gøre hvis dæktrykket bliver ved med at falde?

 
03-01-2011
Bildæk

Lufttrykket i dækkene skal altid passe med det dæktryk, bilfabrikanten anbefaler til din biltype. Både for højt og for lavt dæktryk medfører forringede styreegenskaber og vejgreb. Desuden ødelægges dækket af ujævnt slid, og bilens benzinforbrug øges. Et dæk, som hele tiden skal pumpes, skal undersøges, så fejlen lokaliseres. Du kan enten lade dit værksted gøre det eller selv undersøge dækket, for at se om der er behov og udskiftning eller andet.

Løft bilen op, med en donkraft, så det er nemmere at komme til at undersøge dækket hele vejen rundt. Sørg for, at underlaget er fast, plant og stabilt, ellers kan du risikere at bilen falder ned over dig.

Drej langsomt hjulet hele vejen rundt, og se efter søm, skruer, glasskår, skarpe småsten, m.m. Hvis du finder noget, som har punkteret dækket, er det tit bedst at lade det sidde. Ellers risikerer du, at dækket med det samme taber al luften, hvilket i høj grad besværliggør turen hen til værkstedet, hvor du skal have dækket lappet.

Kan du ikke se noget i dækket, kan det skyldes, at det er for småt, eller at det allerede er faldet ud af sig selv. Men måske er det i stedet ventilen, som er defekt. Kom lidt spyt på en finger, og hold den hen mod ventilåbningen. Bobler det, er ventilen utæt og skal udskiftes hos en dækmontør.

Fejlen kan også ligge i fælgen. Du kan have slået en lille skævhed i fælgen ved fx at ramme en kantsten. Denne skævhed kan medføre, at dækket ikke kan slutte helt tæt, og hvis du kører med slangeløse dæk, taber hjulet luft.





 
 
Find information om: auto alt om bil guiden guide biler
(Hovedkategori: Bildæk)